17. Wonderstruck (Todd Haynes, 2017)
Ben (Oakes Fegley) és un nen orfe d’un poble rural de Minnesota que l’any 1977, a causa d’una descàrrega elèctrica provocada per una tempesta, queda sord. Remenant entre els papers de casa seva, troba un punt de llibre d’una llibreria de Nova York amb una nota manuscrita al revers. Amb aquesta pista, decideix anar a la gran ciutat a descobrir la identitat del seu pare. Paral·lelament, l’any 1927, Rose (Millicent Simmonds), una nena de New Jersey sorda de naixement, decideix també anar a Nova York a buscar la seva mare, una actriu de cinema mut. En el darrer tram de la pel·lícula, les dues històries es connecten.
Hi ha dues novel·les gràfiques de l’escriptor i il·lustrador nord-americà Brian Selznick que han estat adaptades al cinema, i en totes dues hi apareix una llibreria. En la primera, La invención de Hugo (Martin Scorsese, 2011), Monsieur Labisse, encarnat per un Christopher Lee gairebé nonagenari, regenta una llibreria “càlida i silenciosa” a l’estació de tren de Montparnasse, on se situa aquesta història ambientada als anys trenta del segle passat. En la segona, Wonderstruck, la llibreria Kincaid Books és el lloc on el protagonista masculí de la pel·lícula confia resoldre l’enigma de la seva identitat.
Però quan Ben arriba al número 2750 West del carrer 81 de Manhattan, de Kincaid Books només en queda un rètol desdibuixat. La llibreria ha canviat de lloc i, finalment, gràcies al seu amic Jamie que ha trobat vagarejant pels carrers de la ciutat, Ben aconsegueix arribar-hi.
La llibreria, en realitat, és Westsider Rare & Used Books, que Todd Haynes ha convertit en el plató de l’escena, molt reconeixible. Fundada l’any 1984, és una llibreria de vell situada a l’Upper East River, al davant de Zabar’s, el supermercat de delicatessen que Woody Allen va popularitzar a Manhattan. Amb un aspecte caòtic, la llibreria està atapeïda de llibres, discs i fotografies, amb un passadís estret i una escala perillosa per accedir als prestatges més alts. També hi sol córrer un gat, Pig (és el mateix que apareix a la pel·lícula?). Un lloc de trobada d’artistes i escriptors, però també de tota aquella gent que hi busca “un espai tan càlid i acollidor i també el refugi perfecte per al fred”, en paraules d’una clienta. El bon gust dels llibreters amb la música que posen com a banda sonora hi ajuda.
Amb aquests ingredients, no és estrany que, quan l’any 2019 el propietari de la llibreria va anunciar-ne el tancament perquè no podia competir amb Amazon, la comunitat del barri (que ja havia perdut una botiga Barnes & Noble) es mobilitzés. Ràpidament, el periodista Bobby Panza, client de la llibreria, va liderar una campanya de crowdfunding que en una setmana va recaptar 50.000 dòlars. Avui, la llibreria encara és activa.
Westsider Rare & Used Books també va ser l’escenari d’algunes escenes d’Aprendiz de gigoló (John Turturro, 2013), ara amb el nom fictici de M. Schwartz and Sons, i amb la presència de Woody Allen. També apareix fugaçment a ¿Podrás perdonarme algún día? (Marielle Heller, 2018), la pel·lícula que tancarà aquesta sèrie.
P.D. Col·lecciono punts de llibre, i m’agrada descobrir-ne la presència en les arts i en la literatura. Són relativament freqüents en algunes pintures antigues (Albrecht Dürer, Jan van Eyck, Giuseppe Arcimboldo…). També apareixen en una de les meves cançons favorites, The Dangling Conversation, de Simon & Garfunkel. Però el punt de llibre de la fictícia Kincaid Books és l’única referència que en conec en una pel·lícula, de la qual, a més, és el motor de la trama. Honor a Brian Selznick! Honor a Todd Haynes!